collega Efkan Develi
Voormalig casino-filiaalhouder Efkan Develi kwam op eigen initiatief bij HVC terecht, nu zo’n anderhalf jaar geleden. En daar is hij elke dag blij mee. “Het werk dat ik deed was onregelmatig en vaak ’s avonds. Ik zag mijn kinderen nauwelijks. Werken bij het afvalbrengstation sprak me aan – je bent op tijd klaar en hebt meer regelmaat. Ik heb uitgezocht hoe ik hier kon solliciteren, en na een tijdelijk contract kreeg ik binnen een jaar een vaste baan. Daarnaast kreeg ik in die tijd een opleiding tot senior medewerker, leerde ik werken met chemisch afval en haalde ik een kraanbewijs.
Ik vind het een unieke baan. Je stroomlijnt het afval met een leuk team, werkt met gezellige bezoekers en werkt mee aan een schonere wereld. Je hebt ruime mogelijkheden om cursussen te volgen en door te groeien. HVC is een fijne werkgever die goed betaalt, oog heeft voor privé en werkomstandigheden.
Mensen uitleggen waarom ze het afval dat ze komen brengen goed moeten sorteren is een van de dingen die de baan als medewerker afvalbrengstation uniek maakt. “Mooi,” vindt senior medewerker afvalbrengstation Efkan. “Want zo zorgen we met elkaar dat afval weer terugkomt als grondstof.”
Echte uitdaging
Als senior medewerker afvalbrengstation doe je heel verschillende dingen. Ik werk meestal met drie collega’s. Bezoekers die aankomen vragen we vriendelijk wat ze bij zich hebben, en verwijzen ze naar de juiste sorteerbakken. Als het nodig is, helpen we even. Ik ben als senior medewerker eerste aanspreekpunt voor bezoekers en collega’s, verantwoordelijk voor de veiligheid en voor een goede afvalsortering. Wat we binnenkrijgen gaat er gescheiden weer uit, zodat het een tweede leven kan krijgen als grondstof. Dit jaar hebben we hier het restafval met 40 ton kunnen verminderen. Door mensen nog beter uit te leggen hoe je sorteert, ze even te helpen, en te vertellen wat het oplevert. Een schonere wereld is natuurlijk de echte uitdaging!
Service
Ik ga met plezier naar mijn werk. Ik heb een mooi doel, leuke collega’s en daarbij heb ik ook nog eens meer tijd met mijn kinderen. Van de meeste bezoekers word ik vrolijk, maar je kunt van alles meemaken. Gisteren hadden we iemand die boos werd. Daar moet je tegen kunnen. Ik heb rustig uitgelegd wat onze procedure is en dat hielp. Soms is het pittig, maar we krijgen ook vaak complimenten over de service en klantgerichtheid. Sommige bezoekers nemen zelfs een ijsje voor ons mee of gebak. Mensen waarderen ons.”
wil jij ook aan het werk op een afvalbrengstation?
Samen met jouw collega’s ben jij hét gezicht van HVC. Klant- en servicegericht zijn, is dus een absoluut vereiste. Door jouw vriendelijke en enthousiaste instelling stimuleer jij inwoners om hun afval optimaal te scheiden, waardoor jij medeverantwoordelijk bent voor een zo hoog mogelijk scheidingspercentage. Ga jij voor deze betere wereldbaan?